- Miten haen ostosraha kulutusluottoa?
- Lainaa voi hakea 400-3000 euroa
- Kulutusluottoa voi hakea 12-36 kuukauden maksuajalla
Ostosraha on netistä kätevästi verkkohakemuksella haettava vakuudeton kulutusluotto. Lainan hakijan pitää olla iältään 20-75 vuotias. Lainapalvelu käsittelee hakemukset reaaliaikaisesti ja pikalaina ohjataan hakijan pankkitilille välittömästi hyväksytyn lainapäätöksen jälkeen. Kätevä kulutusluotto auttaa, kun tarvitset rahaa arkeen tai juhlaan.
Ostosraha myöntää kaikille 20-vuotta täyttäneille lainanhakijoille 400 euron suuruisen lainasumman ja 21-75 - vuotiaille henkilöille myönnettävä lainamäärä on 400-3000 euroa. Lainaa voi hakea kätevästi netistä, sillä kysymyksessä on kulutusluotto, jonka lainanhakija voi käyttää mihin tahansa haluamaansa tarkoitukseen. Lainapalvelu käsittelee hakemukset välittömästi ja myönnetty luotto ohjautuu lainanhakijan tilille heti hyväksytyn lainapäätöksen jälkeen.
Ostosraha myöntää kuluttajalle kulutusluoton, joka on laina ilman vakuuksia. Lainan koron lisäksi lainanhakijan pitää maksaa kuluttajaluottosopimukseen yksilöity lainan toimitusmaksu, joka veloitetaan aina ensimmäisen tai ensimmäisten maksuerien yhteydessä. Käytännössä lainanhakijan omasta aloitteesta tapahtuvasta maksujärjestelystä veloitetaan aina enintään 30 euroa. Lainasta peritään kiinteää vuosikorkoa avoimelle pääomalle. Vuosikorko on tarkkaan yksilöity luottosopimuksessa, ja laina maksetaan takaisin luottosopimuksen mukaisissa maksuerissä.
Lainan hakeminen tapahtuu kätevästi netissä löytyvällä verkkohakemuksella. Lainasopimus syntyy, kun lainanhakija allekirjoittaa luotonantajan lähettämän sähköisen hyväksytyn lainapäätöksen, sitä ennen lainanhakija on huolellisesti täyttänyt sähköisen verkkohakemuksen. Sopimus kokonaisuudessaan tarkoittaa lainahakemusta liitteineen, ja lainaehtoineen, sekä mahdollisesta lainasopimuksesta. Kiinteä korko on 19,9 %, joka pysyy samana koko laina-ajan. Luotonantaja tarkistaa hakijan luottotiedot Suomen Asiakastieto Oy:n rekisteristä, johon on koottu henkilötiedot väestötietojärjestelmästä. Lainanhakija lähettää luottopäätöksen tekstiviestin välityksellä lainanhakijan antamaan matkapuhelinnumeroon. Huomioitavaa on, että Ostosraha, eli luotonantaja saa harkintansa mukaan, ilman erityistä syytä olla ilmoittamatta lainapäätöksen hylkäämisestä.
Laina siirtyy lainanhakijan pankkitilille välittömästi myönnetyn lainapäätöksen jälkeen. Ajantasaisia tilisiirtoja tehdään päivittäin kello 8.00-22.00. Ostosraha, eli myönnetty kulutusluotto näkyy ilman viiveitä lainanhakijan tilillä hänen käyttäessään Danske Bankin, Aktia Pankin, Nordean, Osuuspankin, Säästöpankin, tai Handelsbankenin tiliä. Viiveettömiä tilisiirtoja ei taata S-Pankissa oleville tileille, joten S-Pankissa maksut ohjataan asiakkaan tileille 1-2 arkipäivän kuluessa.
Ostosraha lainasta peritään aina kiinteä vuosikorko avoimelle pääomalle, ja luottosopimuksessa vuosikorko on selkeästi yksilöity. Lainan todellinen vuosikorko on 29,4%, joka kattaa luoton palkkiot ja kulut.
Laina maksetaan takaisin kuukausittain erissä, jotka perustuvat luottosopimukseen. Lainansaaja voi maksaa sovitun maksuerän myös ennen eräpäivää, tai suorittaa sovittua maksuerää suuremman kertasuorituksen, tai maksaa koko jäljellä olevan velan ilman lisäkuluja. Maksun viivästyessä lainansaaja korvaa lainanantajalle kulut, jotka aiheutuvat lainaan kuuluvien maksujen perinnästä. Erääntyneelle summalle veloitetaan viivästyskorkona lainan todellinen vuosikorko. Luotonantajalla on oikeus siirtää saatavat perintään ilman erillistä ilmoitusta lainansaajalle.
Lainanhakijan voimassa oleva luottohäiriö on yleisin syy siihen, ettei luottoa myönnetä. Toinen syy voi olla, etteivät lainanhakijan tulot välttämättömien menojen jälkeen riitä kattamaan luoton lyhentämistä kuukausittain.
Lainansaaja voi kätevästi muuttaa yhteystietonsa ilmoittamalla uudet yhteystiedot OPR-Online -palvelussa, ja siellä kohdassa ”omat tiedot”. On tärkeää, että lainansaaja ilmoittaa lainanantajalle muuttuneet yhteystietonsa välittömästi, esimerkiksi muuton yhteydessä.
Ei käytetä, sillä asiakastietoja käytetään aina ainoastaan yrityksen omaan asiakastiedotukseen. Ostosraha ei luovuta asiakkaiden yhteystietoja koskaan kenellekään kolmannelle osapuolelle, ei markkinointi eikä mihinkään muuhunkaan tarkoitukseen.
Lainansaajalla on 14 päivää aikaa peruuttaa tekemänsä lainasopimus siitä hetkestä alkaen, kun on saanut itselleen luottoa koskevat sopimusehdot ja ennakkotiedot. jona lainansaaja on saanut itselleen luottoa koskevat sopimusehdot ja ennakkotiedot. Peruuttamisilmoitus tehdään aina kirjallisesti ja ilmoituksessa on oltava ilmoitus lainan peruuttamisesta, lainansaajan nimi, henkilötunnus, päiväys ja paikkakunta, sekä lainanhakijan allekirjoitus ja nimenselvennys.
Lainansaajalla on aina halutessaan mahdollisuus saada tulevat laskut e-postilla, sähköpostitse, tai lainanhakijan omaan NetPosti -palveluun. Sähköpostilaskutuksen voi ottaa kätevästi käyttöön ilman mitään erillisiä kuluja OPR-Online -palvelussa.
Eräpäivänsiirron ja maksusopimuksen voi helposti tehdä OPR-Online -palvelussa, tai ottamalla yhteyttä suoraan asiakaspalveluumme. Erääntyneen laskun kohdalla voidaan tehdä maksusopimus, jolla eräpäivää siirretään ja/tai laskun loppusumma voidaan jakaa useampaan osaan.
Lainat myönnetään ainoastaan hakijalle itselleen ja luottoa hakiessa pitää aina antaa omat henkilötiedot. Lainansaaja ei saa myöskään koskaan luovuttaa omia henkilökohtaisia tietojaan kenenkään muun käyttöön.
Tilanteessa, jossa henkilö epäilee, että hänen henkilötietojaan on käytetty väärin, henkilön pitää ottaa välittömästi yhteyttä asiakaspalveluumme puhelimen 020 741 2030 tai sähköpostin välityksellä, eli asiakaspalvelu@ostosraha.fi. Henkilön pitää liittää viestiin aina yhteystietonsa, jotta voimme olla yhteydessä ohjeiden antamista varten.
Ostosrahalla on käytössään samankaltainen turvajärjestelmä kuin pankeilla eli lainanhakijan ja lainanantajan välinen yhteys suojataan SSL-suojauksella. Tiedostot sijaitsevat lukituissa tiloissa, eikä kenelläkään ulkopuolisella ole pääsyä tiedostoihin.
Ostosraha lähettää sisäänkirjautumiseen tarvittavan turvakoodin palvelua varten samalla hetkellä, kun lainansaaja kirjautuu palveluun sisään. OPR-Onlineen sisäänkirjautumisen yhteydessä, jolla varmistetaan, että hakijan ilmoittama matkapuhelinnumero on oikea ja tällä hetkellä voimassa oleva. Sisäänkirjautumiseen tarvittava turvakoodi on kertakäyttöinen, ja henkilökohtainen. Koodia ei tule luovuttaa toiselle henkilölle, eikä Ostosraha koskaan tiedustele lainansaajalta puhelimitse tai tekstiviestin välityksellä sisäänkirjautumiseen tarvittavaa turvakoodia.
Lainansaaja voi hakea vuodessa 1-3 maksuvapaata kuukautta Maksuvapaat kuukaudet saa kaikkiin vielä laskuttamattomiin laskuihin lähtien tulevasta sillä hetkellä vielä laskuttamattomasta kuukaudesta. Maksuvapaat kuukaudet asetetaan OPR-Online palvelun avulla.
OPR-Vakuus Oy ja tarvittaessa Suomen Asiakastieto Oy käsittelevät kuluttajaluottojen kyselyjärjestelmään tallennettuja tietoja. Tiedot kyselyjärjestelmään kerätään, jotta luottohakemus voidaan käsitellä huolellisesti ja nopeasti. Tallennetut tiedot koskevat lainaa ja lainan hoitamista. Viranomaisilla voi olla pääsy kuluttajaluottojen kyselyjärjestelmään tarvittaessa, mutta mitään luottohakemuksen yhteydessä tallennettuja tietoja ei luovuta kenellekään ulkopuoliselle ilman lain mukaista perustetta.
Ostosraha asiakaspalveluun puhelut kiinteästä verkosta maksavat 8,35 senttiä/puhelua kohden ja lisäksi 6,00 senttiä/minuutti. Matkapuhelimesta soitettaessa hinta on 8,35 senttiä/puhelua kohden, johon lisätään hinta 17,17 senttiä/minuutti. Asiakaspalvelun puhelinnumero on 020 741 2030, ja olemme avoinna arkisin klo 9-18. Yhteyttä sähköpostitse voi ottaa: asiakaspalvelu@ostosraha.fi
Ostosraha lainapalvelun minimi- ja maksimi laina-ajat ovat 12-36 kk. Laina-aika määräytyy lainattavan summan suuruuden mukaisesti, ja laina-ajan katsotaan alkavan siitä päivästä, kun luotto on maksettu lainanhakijan ilmoittamalle pankkitilille.
Maksuvaikeudet eivät koskaan tule yllättäen, joten omia tuloja ja menoja on hyvä seurata säännöllisesti ja suhteuttaa kaikki menot aina tuleviin todellisiin tuloihin. Tilanteessa, jossa palkka ei riitä kattamaan kaikkia menoja ennen seuraavaa palkkapäivää on olemassa oleva merkki maksuvaikeuksista. Laskujen maksun viivästyminen, lomautettuna tai irtisanottuna oleminen ovat myös merkkejä mahdollisista tulevista maksuvaikeuksista.
Lainakiellon itselleen voi asettaa kätevästi soittamalla tai tekemällä, ja lähettämällä kirjallisen kieltopyynnön lainakieltoa ei voi perua ja se koskee kaikkia Ostosraha lainapalveluita. Valtakunnallista kieltoa haetaan Suomen Asiakastieto Oy:ltä.
OPR-Online palvelun löydät osoitteesta www.ostosraha.fi, joka on lainanhakijan oma laskutus-ja luottoasioiden hoitoon tarkoitettu palvelu. Palvelussa voi reaaliaikaisesti nähdä omat laskutus- ja lainatiedot, siirtää tarvittaessa eräpäivää, tulostaa asiakirjoja, kuten lainasopimuksen, joten palveluun kannattaa todella tutustua tarkemmin. Palvelu on avoinna 24/7
Asiakas luo itselleen oman nelinumeroisen PIN-koodin. Oman matkapuhelinnumeron, ja PIN-koodin välityksellä asiakas kirjautuu kätevästi OPR-Online -palveluun sisään. PIN-koodi luodaan OPR-Online palvelun "omat tiedot" kohdassa, johon kirjaudutaan mobiilivarmenteen tai verkkopankkitunnusten välityksellä.
Lue kokemuksia Ostosrahasta tältä sivulta. Voit myös jakaa omia kokemuksiasi ja kirjoittaa sekä risuja että ruusuja palvelusta.
Halutessasi voit asettaa itsellesi lainakiellon Ostosrahaan. Se tapahtuu soittamalla asiakaspalveluun tai kirjallisesti. Kirjallisesti tehtäessä muista mainita tieto, että haluat lainakiellon, oma koko nimesi, henkilöturvatunnuksesi sekä päiväys, paikka ja omakätinen allekirjoitus. Lainakielto asetetaan kerralla kaikkiin OPR vakuuden lainoihin ellei toisin pyydetä. Lainakielto on pysyvä.